Icono Icono Versió accessible es altres idiomes

Torrent celebra el Premi Nacional d’Investigació concedit al científic torrentino José Antonio Sobrino

31/07/2026

El Ministeri de Ciència reconeix l’excel·lència, l’originalitat i el lideratge científic del catedràtic de Física de la Terra de la Universitat de València

Amparo Folgado: “José Antonio Sobrino ha portat el nom de Torrent a la primera línia de la investigació internacional”

L’Ajuntament de Torrent ha felicitat el científic torrentino José Antonio Sobrino Rodríguez, catedràtic de Física de la Terra de la Universitat de València, després de ser reconegut pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats amb el Premi Nacional d’Investigació Alejandro Malaspina 2026, en l’àrea de Ciències i Tecnologies dels Recursos Naturals.

El Ministeri ha destacat “l’excel·lència de la seua trajectòria investigadora, l’originalitat i innovació de la seua línia d’investigació, així com el seu destacat lideratge científic”. El guardó forma part dels deu Premis Nacionals d’Investigació concedits enguany. Al costat d’ells, el Ministeri ha atorgat altres deu Premis Nacionals d’Investigació per a Jóvens.

L’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, ha manifestat que: “Torrent rep esta notícia amb una enorme alegria i sent este premi com a propi. José Antonio Sobrino representa el talent, la constància, el rigor i la vocació de servici que han d’acompanyar sempre a la investigació científica”.

“Estem davant un reconeixement plenament merescut a tota una vida dedicada a estudiar el nostre planeta i a generar coneixement útil per a afrontar alguns dels principals desafiaments del nostre temps. El seu treball és un orgull per a Torrent i un exemple per a les noves generacions d’estudiants i investigadors”, ha assenyalat Folgado.

L’observació de la Terra al servici de la societat

José Antonio Sobrino és físic, catedràtic de Física de la Terra i director de l’Image Processing Laboratory i de la Unitat de Canvi Global de la Universitat de València, grup que va fundar en 1996. Les seues investigacions se centren especialment en la teledetecció tèrmica, l’estudi de la temperatura de la superfície terrestre i marina, l’evapotranspiració, les illes de calor urbanes, la vigilància dels incendis forestals i el calibratge i validació de les dades obtingudes per satèl·lit.

El seu treball permet convertir les imatges i mesuraments captats des de l’espai en informació d’utilitat per a analitzar l’evolució del clima, millorar la gestió de l’aigua i els cultius, estudiar les sequeres, conéixer la gravetat dels incendis forestals o avaluar l’augment de les temperatures a les ciutats.

Al llarg de la seua trajectòria ha dirigit més de 80 projectes d’investigació finançats per organismes nacionals i internacionals, ha supervisat 24 tesis doctorals i és autor de més de 350 publicacions científiques. També participa en grups científics i missions d’observació de la Terra vinculats a l’Agència Espacial Europea i a altres institucions internacionals.

“La investigació que lidera José Antonio Sobrino té una repercussió directa sobre la vida de les persones”, ha subratllat l’alcaldessa. “Gràcies a la teledetecció podem conéixer millor el que està succeint en el nostre territori, anticipar-nos a determinats riscos i adoptar decisions més eficaces enfront de les sequeres, els incendis, les inundacions, les onades de calor o l’escassetat de recursos hídrics”.

Torrent, punt de trobada mundial de la teledetecció

La relació de José Antonio Sobrino amb Torrent transcendix la seua trajectòria personal. L’investigador és fundador i president de la sèrie de congressos internacionals Recent Advances in Quantitative remalnom Sensing —RAQRS—, que des de 2002 reunix periòdicament a la ciutat a especialistes de tot el món en observació de la Terra i teledetecció.

Torrent ha acollit les set primeres edicions d’esta trobada internacional, celebrades en 2002, 2006, 2010, 2014, 2017, 2022 i 2024. En l’última edició van participar més de 200 científics procedents de prop de vint països, a més de representants i especialistes vinculats a organismes com la NASA, l’Agència Espacial Europea i l’Agència Espacial Espanyola.

Folgado ha destacat que “José Antonio ha aconseguit que investigadors d’universitats, agències espacials i centres científics de nombrosos països situen a Torrent en el mapa internacional de la teledetecció. Gràcies a la seua iniciativa i al seu compromís amb la nostra ciutat, Torrent es convertix periòdicament en un gran fòrum mundial per a estudiar el planeta i buscar solucions a problemes que afecten el conjunt de la humanitat”.

“La seua capacitat per a reunir a Torrent a especialistes d’institucions tan importants com la NASA o l’Agència Espacial Europea demostra que la ciència de primer nivell també pot tindre una estreta vinculació amb les ciutats. Torrent sempre estarà orgullosa d’acollir estes trobades i d’acompanyar a José Antonio Sobrino en la seua extraordinària labor”, ha afegit l’alcaldessa.

Una trajectòria reconeguda per Torrent

El Premi Nacional d’Investigació se suma als nombrosos reconeixements rebuts per Nebot, entre ells el Premi Rei Jaume I de Protecció del Medi Ambient 2019, el Premi d’Investigació de la Societat Geogràfica Espanyola i el Premi Carta de Poblament de Torrent de Ciència, Tecnologia i Medi Ambient, concedit en 2011.

“Torrent va saber reconéixer fa anys la importància del seu treball i hui tota Espanya distingix la seua brillant trajectòria”, ha afirmat Folgado. “En nom de la ciutat, vull felicitar-lo a ell, a la seua família, als seus companys i a tot l’equip de la Unitat de Canvi Global. Este premi reconeix un camí col·lectiu construït amb esforç, vocació i una permanent busca de l’excel·lència”.

Vint investigadors reconeguts en 2026

Els restants Premis Nacionals d’Investigació han recaigut en Crisanto Gutiérrez Armenta, José Miguel Adam Martínez, Carmen Julia Gutiérrez González, Ángel María Carracedo Álvarez, Carmen Isabel Álvarez Lorenzo, Daniel Maspoch Comamala, Jesús Martínez de la Font, Ángel Lozano Solsona i José Dolado Lobregat.

Per part seua, els Premis Nacionals d’Investigació per a Jóvens han distingit a Mireia Vallés Colomer, Mario Merino Martínez, Pablo Alonso González, Biola María Javierre Martínez, Laura Castro Santos, Miguel Anaya Martín, Katherine Villa Gómez, Ana Novoa Pérez, Jorge Calvo Zaragoza i Cristina Cadenas Sánchez.

Entre els premiats es troben també altres dos investigadors vinculats a les universitats públiques valencianes: José Miguel Adam Martínez, catedràtic de l’Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó de la Universitat Politècnica de València, i Jorge Calvo Zaragoza, catedràtic de la Universitat d’Alacant i especialista en reconeixement òptic de música i intel·ligència artificial.

Artículos Relacionados