El personal dels ajuntaments està col·lapsat per tot el relacionat amb la gestió de la Dana, paralitzant la gestió pròpia del dia a dia.
Els ajuntaments som la primera línia de resposta als ciutadans i necessitem suport
L’alcaldessa ha exposat la reacció immediata de l’ajuntament en aquelles primeres hores del 29-O
L’alcaldessa de Torrent, ha participat este matí en l’III Fòrum de Municipalisme 2025 organitzat pel diari Levante-EMV i Premsa Ibèrica en la Fundació Bancaixa. En l’esdeveniment, que va reunir diversos alcaldes de municipis afectats per la DANA, la primera edil va exposar la gravetat dels danys patits en la localitat i va reivindicar la necessitat d’una resposta ràpida i efectiva per part de les administracions públiques supramunicipals per a garantir una reconstrucció sostenible i eficient.
Durant el transcurs de la celebració de la taula redona titulada “Reptes per a la Reconstrucció”, moderada per Isabel Olmos, subdirectora de Levante-EMV, esta va dirigir una sèrie de preguntes als representants municipals, entre ells Amparo Folgado, qui va exposar la urgent necessitat d’agilitzar els processos administratius i solucionar la falta de personal als ajuntaments.
L’alcaldessa va començar subratllant que cada municipi ha experimentat una afecció diferent a causa de la seua ubicació geogràfica i configuració territorial. En el cas de Torrent, encara que el nucli urbà no es va veure directament afectat per pluges torrencials, el desbordament dels barrancs de l’*Horteta i el Pedrís va generar una barrancada devastadora que va ocasionar danys significatius en vivendes, infraestructures, indústries i patrimoni històric.
La resposta immediata davant la DANA
Un dels principals temes abordats en l’III Fòrum va ser la resposta dels municipis davant la DANA, el fenomen meteorològic que va causar greus danys en diversos municipis. Folgado va explicar que la primera mesura presa a Torrent va ser l’activació del Comité de Crisi i la suspensió immediata de classes i activitats públiques per a garantir la seguretat de la ciutadania.
“Quan arriba l’alerta roja, el primer és actuar amb rapidesa i coordinació. A Torrent, ens vam veure obligats a desallotjar zones crítiques com el barranc de l’*Horteta i El Pedrís, on l’aigua es va desbordar de manera inesperada. En eixes primeres hores, la prioritat va ser garantir la seguretat de les persones, habilitant espais d’acolliment per a aquells que es van veure afectats”, va explicar l’alcaldessa. Durant la crisi, al voltant de mil persones van ser ateses en el pavelló esportiu municipal gràcies a la col·laboració de la Policia Local, Protecció Civil, Creu Roja i diverses associacions.
Es podria pensar que Torrent, té múscul econòmic per a fer front a les actuacions d’emergència que havíem de fer. Nosaltres no hem esperat que arribaren els 114 milions del govern, el que el preocupa el ciutadà és solucionar els seus problemes i que es recupere l’afectat sense necessitar saber qui ha de solucionar-ho, des del primer moment hem volgut donar resposta i agilitat. Va ser prioritari habilitar les comunicacions, les primeres setmanes vam estar incomunicats, només teníem una única via d’accés per a una ciutat de més de 90.000 habitants que necessiten moure’s i necessita tornar a la seua normalitat.
La falta de personal i la burocràcia, un problema comú
Un dels aspectes més destacats del Fòrum va ser la falta de recursos humans en les administracions locals i la necessitat de major agilitat en la gestió d’ajudes i reconstrucció. Folgado va coincidir amb els seus homòlegs que els ajuntaments necessiten més personal per a gestionar les ajudes sense paralitzar altres servicis essencials.
“En el cas de Torrent, nosaltres tenim 114 milions d’euros que, quatre mesos després, han sigut ingressats pel govern, la Generalitat ha invertit fins al moment 33 milions d’euros, i l’ajuntament de fons públics municipals més de 10 milions d’euros”, ha assenyalat l’alcaldessa.
En relació a la gestió de les ajudes, “És un problema que compartim tots els municipis: la falta de personal per a gestionar les ajudes i la necessitat d’agilitzar les tramitacions administratives”, va afirmar l’alcaldessa.
La necessitat de mantindre els contractes d’emergència
Folgado va emfatitzar la importància de mantindre els contractes d’emergència per a permetre una reconstrucció més àgil i eficaç.
“Hem col·locat a tot el nostre personal en l’atenció de la DANA, la qual cosa està afectant la gestió diària de l’ajuntament. Les ajudes no contemplen la contractació de personal addicional, la qual cosa genera una sobrecàrrega i tensió en departaments com a Urbanisme i Hisenda, que ja estan saturats”, va explicar.
I d’altra banda, “ens estem trobant amb un problema i és que estem paralitzant l’administració, és necessari atendre tota la tramitació relacionada amb la Dana, però també és necessari seguir l’activitat normal del municipi. No estem atenent el 100% l’activitat i gestió pròpia i diària de l’ajuntament que també és necessària i la demanden els ciutadans”, ha indicat l’alcaldessa.
Així mateix, l’alcaldessa de Torrent va posar l’accent en la necessitat d’una major coordinació entre administracions supramunicipals, “han de coordinar-se, i en particular cuidar molt l’administració local, som les administracions més pròximes i que estan al costat del veí, som els primers que ens demanen tot tipus d’informació i respostes”. I ha incidit en la supressió d’impostos als afectats. “Estem sol·licitant la moratòria de la taxa d’escombraries per als qui han perdut tot. No té sentit exigir este pagament als qui l’han perdut tot i estan en procés de recuperació”, va assenyalar.
Una anomenada a la coordinació d’administracions supramunicipals
L’alcaldessa va concloure la seua intervenció en la taula redona amb la reivindicació d’una millor coordinació entre administracions supramunicipals per a gestionar emergències i millorar l’eficiència en la resposta a catàstrofes. Folgado va subratllar “esta catàstrofe ha de servir per a posar en comú que actuacions i que mecanismes i protocols d’actuació han de seguir els municipis en estos casos per a fer front a futures crisis”.
“L’administració local és la més pròxima al ciutadà i la primera a actuar davant una emergència. És fonamental que se’ns dote de ferramentes per a respondre de manera efectiva i sense traves burocràtiques”, va concloure.



