Icono Icono Versió accessible es altres idiomes

Torrent impulsa l’estalvi i la formació en hàbits energètics, amb l’aprovació del projecte ‘Efigy Schools’ per al CEIP Joan XXIII

15/12/2025

Fundació Naturgy tria Torrent com a municipi referent, al costat d’altres 43 seleccionats en la zona DANA

L’alumnat del CEIP Joan XXIII aprendrà energia renovable i hàbits de consum en un entorn educatiu més eficient

La Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Torrent ha aprovat la subscripció del conveni de col·laboració amb la Fundació Naturgy per a la posada en marxa del projecte ‘Efigy Schools’, que s’emmarca dins de la iniciativa global ‘Sumant energia per València’, en el CEIP Joan XXIII, un dels centres situats en zones afectades per la DANA 2024. Este acord permetrà dotar al col·legi de noves instal·lacions fotovoltaiques i desenrotllar un complet programa pedagògic sobre estalvi que suposa la utilització de noves fonts d’energia, sense cap cost econòmic per al consistori.

Es tracta d’un pas decisiu per a convertir el CEIP Joan XXIII de Torrent en un espai més eficient i compromés amb el medi ambient, alineat amb l’estratègia municipal de modernització i millora d’equipaments públics.

Impuls a l’eficiència energètica en els centres educatius

El conveni aprovat establix la donació i instal·lació de panells solars fotovoltaics en el CEIP Joan XXIII, assumint Fundació Naturgy tant la inversió com la seua posada en funcionament i el manteniment durant el primer any. La instal·lació passarà després a ser propietat municipal, reforçant el patrimoni públic i reduint els costos energètics del centre.

Este projecte forma part de la iniciativa autonòmica que autoritza els ajuntaments a gestionar i agilitzar tots els tràmits urbanístics i tècnics necessaris per a la seua execució, incloent-hi la declaració responsable d’obra menor. La Conselleria d’Educació ha expressat el seu suport directe a la col·laboració entre municipis i la Fundació Naturgy, subratllant la importància d’estos projectes en zones afectades per la DANA.

Educació ambiental i participació de tota la comunitat escolar

‘Efigy Schools’ no sols suposa una millora en infraestructures energètiques, sinó un ampli programa educatiu, dissenyat per a implicar l’alumnat, professorat i famílies en la millora dels seus hàbits energètics. Segons el pla d’acció del programa, les activitats inclouen:

· Auditories energètiques escolars, tècniques i pedagògiques, per a aprendre a millorar el consum responsable.

· Programes formatius per a tots els nivells educatius, des d’Infantil a Secundària, impartits per educadors ambientals.

· Tallers i activitats creatives, com un himne col·laboratiu, exposicions sobre el “centre educatiu del futur” o maletes pedagògiques i recursos en línia.

· Participació en una xarxa estatal de centres orientada a crear models de referència en bons hàbits de consum energètic.

L’objectiu és que l’alumnat adquirisca valors que fomenten hàbits responsables, entenent l’energia com un recurs fonamental la gestió òptima del qual contribuïx a un futur més segur.

Torrent, un municipi compromés amb la reconstrucció post-DANA

L’Ajuntament de Torrent reafirma amb este conveni el seu compromís amb la reconstrucció, especialment en un context marcat pels efectes de la DANA 2024, que va afectar nombrosos centres educatius en la zona afectada per esta catàstrofe.

‘Efigy Schools’ es planteja precisament com una resposta innovadora, conjuminant formació, i tecnologia per a evitar que futures emergències climàtiques impacten de la mateixa manera en les infraestructures escolars.

L’aprovació en Junta de Govern suposa, a més, un pas més en l’estratègia municipal d’eficiència energètica, que busca reduir consums, millorar la gestió de recursos públics.

Un projecte sense cost per a Torrent i amb beneficis duradors

El conveni establix expressament que no existix contraprestació econòmica per a l’Ajuntament, atés que la instal·lació és una donació de la Fundació Naturgy, que també assumix el seu manteniment inicial. El centre escolar gaudirà així d’una nova font d’energia que permetrà reduir gastos i reinvertir recursos en necessitats educatives.

A nivell municipal, esta inversió contribuïx a:

· Reduir la factura energètica del CEIP Joan XXIII.

· Millorar la seua resposta davant situacions d’emergència.

· Implicar la comunitat educativa en en el consum responsable.

Un impuls educatiu, ambiental i social per a Torrent

Amb esta actuació, Torrent s’incorpora a la xarxa de municipis que participen en el programa Efigy Schools, al costat d’altres 43 centres seleccionats en diferents localitats. Esta xarxa permetrà compartir experiències, generar coneixement i dissenyar projectes conjunts que multipliquen l’impacte transformador de la iniciativa.

La implantació en el CEIP Joan XXIII suposa una gran oportunitat perquè l’alumnat de Torrent cresca en un entorn més segur, eficient i preparat per al futur, aprenent des de l’escola el valor de l’energia neta, la col·laboració i la responsabilitat ambiental.

L’alcaldessa Amparo Folgado, ha volgut agrair la implicació i compromís de la Fundació Naturgy amb els municipis afectats per la DANA i el suport institucional de la Generalitat Valenciana, destacant que “este projecte és un exemple de com la col·laboració entre administracions i entitats privades pot traduir-se en millores reals per als nostres centres educatius i per a la ciutat de Torrent”. Folgado ha subratllat que “es tracta d’una actuació que no suposa cap cost per a l’Ajuntament i que, no obstant això, aporta un valor educatiu i ambiental inqüestionable”.

En este sentit, la regidor d’educació María Fernández ha posat l’accent en l’impacte directe que tindrà en la comunitat educativa, assenyalant que “ ‘Efigy Schools’ permetrà que l’alumnat del CEIP Joan XXIII aprenga sobre hàbits de consum responsable d’una manera pràctica, integrada en el seu dia a dia i vinculada al seu propi centre educatiu”. Fernández ha volgut a més agrair a la Fundació Naturgy el seu compromís amb l’educació i amb les localitats afectades per la DANA, destacant que “gràcies a iniciatives com esta, no parlem sol de plaques solars, parlem de formar a ciutadans responsables, conscienciats i preparats per al futur, en un entorn més eficient”, ha afegit.

Artículos Relacionados