L’Ajuntament de Torrent aposta per democratitzar l’accés igualitari a la cultura, a través d’un sistema de subministrament plural, transparent i obert a xicotetes editorials i llibreries locals
L’Ajuntament de Torrent ha posat en marxa per primera vegada en la seua història un ambiciós acord marc per al subministrament de fons bibliogràfics destinat a les biblioteques públiques municipals. Esta iniciativa sense precedents té com a objectiu garantir una oferta cultural plural, actualitzada i accessible per a tota la ciutadania, consolidant així el paper de les biblioteques com a motor de cultura, igualtat i cohesió social.
El nou acord marc, amb una duració inicial de dos anys prorrogables per altres dos més, establix les condicions per a l’homologació d’empreses que proporcionaran llibres i materials bibliogràfics a la Xarxa de Biblioteques de Torrent -Biblioteca Metre i Biblioteca de la Casa de Cultura-.
Un model participatiu i transparent al servici de la ciutadania
Este model pioner marca un abans i un després en la gestió cultural municipal. A diferència d’altres sistemes tancats o centralitzats, l’acord marc de Torrent es basa en l’obertura, la pluralitat i la descentralització. En lloc de treballar exclusivament amb grans editorials, participen sis empreses, incloent-hi xicotetes llibreries locals, la qual cosa permet una major diversitat de títols i accés a publicacions que habitualment no estan disponibles en els circuits comercials dominants.
A més, es tracta d’un model completament transparent i obert a la participació general d’editorials i llibreries que complisquen amb els requisits establits, sense adjudicacions automàtiques ni dependència de criteris com el preu més baix, que podria minvar la qualitat dels continguts. Les contractacions es realitzaran exclusivament amb aquelles entitats que s’hagen ajustat a les bases tècniques i administratives de l’acord marc, garantint una competència equitativa i un control rigorós de qualitat.
Un dels aspectes més innovadors del sistema és que permet als propis usuaris sol·licitar l’adquisició d’obres i publicacions, promovent una relació directa entre el lector i el servici bibliotecari, i adaptant contínuament el fons editorial als interessos de la comunitat.
El caràcter pioner d’este model ha despertat l’interés d’altres municipis. Diversos ajuntaments s’han posat ja en contacte amb l’Arxiu de Torrent per a conéixer de prop esta experiència i la seua possible replicació en les seues localitats.
Gestió estructurada, àgil i amb criteris de qualitat
L’acord establix un procediment d’adjudicació “en cascada”, amb contractes sense necessitat de nova licitació per a imports de fins a 3.000 euros i procediment simplificat per a imports de fins a 15.000 euros. Totes les empreses han d’aplicar un 15% de descompte sobre el preu de venda al públic, disposar d’un local d’exposició física de llibres a menys de 20 km de Torrent, i oferir edicions de qualitat comprovable físicament (tapa dura, enquadernació, paper, il·lustració, etc.).
El subministrament inclou novetats editorials, obres infantils, juvenils, de ficció i no ficció, així com publicacions de temàtica local o escrites per autors de Torrent, incloent-hi autoedicions.
Els lliuraments es realitzaran en un termini màxim de 10 dies naturals, i totes les empreses hauran de reposar sense cost els llibres defectuosos o extraviats. A més, es penalitzarà a aquelles que incomplisquen els terminis o entreguen material inadequat, perdent el seu torn d’adjudicació en la següent ronda.
La implementació de l’acord marc ha sigut coordinada tècnicament per la cap de Secció d’Arxiu i Biblioteques, Linda Ferrer, que serà al seu torn, qui supervisarà el seu desenrotllament i garantirà la seua correcta execució.
Cultura viva, plural i de proximitat
Esta aposta institucional reforça el paper de les biblioteques com a espais vius d’aprenentatge, descobriment i participació. En prioritzar tant la qualitat del contingut com la diversitat editorial i la proximitat amb les llibreries locals, l’Ajuntament de Torrent convertix la seua xarxa de biblioteques en un verdader servici públic de cultura a l’abast de tots i totes.
L’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado ha destacat “este acord marc és molt més que una ferramenta administrativa: és un compromís real amb la democratització de l’accés a la cultura a Torrent. Per primera vegada, les nostres biblioteques es nodrixen mitjançant un sistema obert, plural i participatiu, on tenen cabuda tant grans editorials com xicotetes llibreries locals”.
Folgado explicat que “este sistema pioner permet als nostres veïns i veïnes ser protagonistes del servici bibliotecari, ja que poden sol·licitar directament els llibres que desitgen veure a les seues biblioteques. Així construïm una cultura més pròxima, més viva i verdaderament adaptada a la ciutadania”.
“Estem molt orgullosos d’haver impulsat un model que ja està despertant l’interés d’altres municipis. Este acord marc demostra que Torrent ha sabut anticipar-se als reptes culturals del segle XXI amb una visió moderna, participativa i sostenible”. Torrent torna a liderar en innovació cultural i en transparència en la gestió pública”, ha emfatitzat Folgado.
El regidor de l’Àrea de Cultura, Aitor Sánchez ha manifestat “este nou model de subministrament bibliogràfic marca una fita en la gestió cultural municipal. No sols garantix eficiència i qualitat, sinó que obri les portes a editorials independents i llibreries de proximitat, enriquint el fons bibliogràfic amb títols que normalment queden fora dels grans canals comercials”.
“Hem creat un sistema rigorós però flexible, on es combina la qualitat editorial amb la participació ciutadana. El fet que els propis usuaris puguen proposar títols per a la seua adquisició reforça el vincle entre la biblioteca i la seua ciutat”, ha assenyalat Sánchez.
El responsable de Cultura subratllat que “el model de Torrent elimina barreres, aposta per la transparència total i no prioritza únicament el preu, sinó també la riquesa del contingut, l’edició i la varietat. Això permet a les nostres biblioteques oferir una oferta molt més diversa i culturalment valuosa”.
