El Grup de Ball de Torrent representarà el miracle “L’Aigua de Déu” i celebrarà una missa i processó el dilluns 28 d’abril, festiu local a la ciutat.
El Grup de Ball suspén els balls a la Torre i la traca amb motiu de la defunció del Papa Francesc, però manté la resta d’actes.
La ciutat de Torrent celebra este cap de setmana una sèrie d’actes amb motiu del Dia de Sant Vicent Ferrer, patró de la Comunitat Valenciana, la festivitat de la qual es commemora el dilluns 28 d’abril. Esta data, que és festiva a nivell local, adquirix cada any una dimensió cultural i religiosa especial en la capital de l’Horta Sud, on la figura del dominic valencià seguix molt present entre els seus veïns.
Un dels protagonistes indiscutibles de la programació serà, com ja és tradició, el Grup de Ball de Torrent, que retrà homenatge al sant amb activitats que mesclen devoció, cultura popular i tradició. Enguany, la representació infantil del grup posarà en escena un dels miracles més coneguts de Sant Vicent: “L’Aigua de Déu”. Esta representació tindrà lloc el diumenge 27 d’abril a les 18.45 hores a la porta de la Parròquia de l’Assumpció de La nostra Senyora.
El miracle, que serà escenificat pels més xicotets del grup, recorda un fet ocorregut el 30 d’agost de 1410 a Llíria. En aquells dies, Sant Vicent Ferrer, amb 60 anys d’edat, va aconseguir que brollara aigua en un moment d’escassetat, en el conegut paratge de les fonts. Este succés va ser considerat miraculós i va donar lloc a la construcció d’una ermita que, segons la tradició, ha mantingut l’aigua ininterrompudament des de llavors.
Els actes continuaran el dilluns 28 d’abril, dia de Sant Vicent Ferrer, amb una Missa solemne a les 11.00 hores en la Parròquia de l’Assumpció, també organitzada pel Grup de Ball de Torrent. En finalitzar, se celebrarà una processó amb la imatge del sant pels carrers del centre històric: Plaça de l’Església, Sant Joan de Ribera, Santo Domingo, Baviera, La Torre, Carrer Major i retorn al temple.
No obstant això, i de manera excepcional enguany, el Grup de Ball ha comunicat la suspensió dels tradicionals balls populars al costat de la Torre i de la traca final, com a mostra de respecte i dol per la recent defunció del Papa Francesc.
Celebració també en el Mas del Jutge
La devoció a Sant Vicent també té presència en el barri del Mas del Jutge, on es troba l’ermita dedicada al sant. Allí, el dissabte 26 d’abril a les 18.00 hores s’oficiarà l’Eucaristia a l’Església de Sant Vicent Ferrer. El rector, Sr. Pablo Aranda, ha informat que es tractarà d’una missa ordinària, ja que les festes patronals en honor a Sant Vicent Ferrer i Sant Lluís Bertrán se celebren el mes d’agost en este enclavament torrentí.
Presència de Torrent en els altars vicentins de València
La participació torrentina en els actes en honor a Sant Vicent Ferrer va més enllà dels límits de la ciutat. Diversos xiquets de Torrent formen part activa dels tradicionals altars vicentins que es representen en diferents barris de València ciutat. Estes representacions, declarades Bé d’Interés Cultural Immaterial, mantenen visca una de les tradicions més arrelades del calendari festiu valencià.
Cal destacar que el jove torrentí Víctor Pradillo va ser guardonat en 2024 com el millor Sant Vicent de l’Altar del Carme, una de les escenificacions més emblemàtiques de la capital i enguany també participa de nou en un dels altars vicentins de la capital.
Un sant amb petjada a Torrent
Sant Vicent Ferrer, canonitzat pel Papa Calixt III el 29 de juny de 1455, compta amb una presència molt destacada a la ciutat de Torrent. A més de celebrar-se la seua festivitat com a dia local, el sant té un carrer amb el seu nom en el barri de l’Ermita, on durant dècades es van organitzar festes populars en el seu honor. Igualment, la font i l’ermita del Mas del Jutge continuen sent punts de referència espiritual i cultural vinculats al sant predicador valencià.





