Icono Icono Versió accessible es altres idiomes
Torrent celebra un Ple Extraordinari per a informar sobre la seua gestió durant la DANA
Torrent celebra un Ple Extraordinari per a informar sobre la seua gestió durant la DANA

Torrent celebra un Ple Extraordinari per a informar sobre la seua gestió durant la DANA

14/02/2025

S’ha recordat les felicitacions de Pedro Sánchez a la gestió de Torrent i de la periodista Ana Pastor a l’alcaldessa

El tancament de col·legis i activitats municipals el 29 d’octubre a mitjan matí va ser clau per a evitar més víctimes

Torrent va emetre 20 publicacions en xarxes socials i el seu canal de Whatsapp als veïns entre el 28 i el 30 d’octubre, vistes per 176.437 persones en Facebook i 273.660 persones en Instagram

Torrent ha celebrat hui un Ple Extraordinari per a donar compte de les accions realitzades el 29 d’octubre de 2024, dia en què la localitat es va veure greument afectada per la DANA. Durant la sessió, l’equip de govern ha exposat detalladament totes les comunicacions i gestions efectuades des de l’Ajuntament, el model d’actuació del qual va ser considerat exemplar, fins i tot reconegut pel President del Govern, Pedro Sánchez, en el Congrés dels Diputats, on solament va esmentar dos municipis com a exemple i un va ser Torrent. Així com la periodista de la Sexta, Ana Pastor, que va afirmar que la gestió de Folgado havia salvat moltes vides.

Una comunicació eficaç i constant

La quarta tinenta d’alcalde, Sonia Roca, ha desgranat les 20 publicacions informatives emeses per l’Ajuntament entre el 28 i el 30 d’octubre a través de xarxes socials i el Canal de WhatsApp municipal. Estes publicacions van aconseguir a 176.437 ciutadans en Facebook i a 273.660 en Instagram, garantint una informació clara i contínua durant la crisi.

L’Ajuntament va alertar a la població des del 28 d’octubre a les 14:46h amb l’emissió de l’avís groc. A partir del 29 d’octubre a les 07:42h, es van succeir les actualitzacions sobre els canvis en la situació meteorològica, l’elevació del nivell d’alerta a taronja i posteriorment a roig, així com recomanacions de seguretat i talls de carreteres. A les 9:00h, es van compartir vídeos explicatius sobre com actuar en cas d’inundacions i zones de risc.

Mesures d’emergència i resposta ràpida

En el mateix dia 29, Torrent va activar el seu Gabinet de Crisi i va decretar la suspensió de classes, activitats esportives i esdeveniments municipals, a més del tancament de passos inundables. L’alcaldessa Amparo Folgado va firmar el decret de suspensió a les 12:15h, decisió que, segons nombrosos ciutadans, va salvar vides en minimitzar l’exposició al risc.

Encara que les dificultats provocades per la caiguda de la xarxa de fibra òptica en el Pont d’Alaquàs, l’Ajuntament va mantindre la informació activa, documentant en xarxes socials l’augment del cabal dels barrancs i el treball de la Policia Local evacuant veïns del Carrer Sant Lluís Bertrán. A més, es va habilitar el pavelló del Vedat com a centre d’acolliment, albergant a 1.000 persones la primera nit.

Un dels punts més crítics va ser la falta de comunicació per part de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) sobre el cabal del barranc, informació que resultava essencial per a la planificació de l’emergència.

Coordinació i transparència

Des de l’inici de la crisi, Torrent va celebrar 24 sessions del Centre de Coordinació Operativa Municipal (CECOPAL), seguides de reunions amb la Junta de Portaveus per a mantindre informats a tots els grups polítics. D’estes sessions es van generar 31 notes de premsa, enviades tant a mitjans de comunicació com a la ciutadania.

Des de la DANA, el consistori ha emés 132 notes de premsa sobre l’emergència i la reconstrucció, assegurant que els veïns estigueren constantment informats. A més, s’han celebrat sis plens oberts a la ciutadania, on els afectats han pogut plantejar els seus dubtes i preocupacions directament a l’administració.

Atenció als afectats i suport continu

El compromís amb els damnificats ha sigut prioritari per a l’Ajuntament, amb la visita de l’Alcaldia a 267 vivendes i famílies afectades i un contacte continu amb els veïns, tant telefònic com presencial. S’ha brindat assistència psicològica i jurídica, a més de facilitar la tramitació d’ajudes provinents de la Generalitat Valenciana, el Govern d’Espanya i la Fundació Amancio Ortega.

Sonia Roca ha subratllat que la gestió de l’emergència a Torrent ha sigut valorada positivament no sols pels veïns, sinó també per ciutadans d’altres municipis on la informació i l’actuació no van ser tan efectives, amb la creació del Centre de Persones Desplaçades en el Pavelló del Vedat i del Centre de Distribució d’Ajudes en el Pavelló del Toll i l’Alberca. 

El Ple Extraordinari ha servit per a reafirmar la labor realitzada i destacar el compromís de l’Ajuntament amb la transparència, la seguretat i l’atenció als afectats, consolidant a Torrent com un referent en la gestió d’emergències.


Publicacions en xarxes socials de l’Ajuntament de Torrent durant la DANA

28 d’octubre de 2024

·         14:46h: Publicació en Facebook (3.560 visualitzacions) i Instagram (4.135 visualitzacions) sobre l’alerta groga a Torrent. Avís enviat per Canal WhatsApp municipal.

29 d’octubre de 2024

·         07:42h: Publicació en Facebook (4.935 visualitzacions) i Instagram (5.866 visualitzacions) sobre l’actualització del Centre de Coordinació d’Emergències. Avís groc.

·         08:48h: Publicació en Facebook (3.927 visualitzacions) i Instagram (7.882 visualitzacions) sobre l’avís taronja a Torrent.

·         09:03h: Publicació en Facebook (4.626 visualitzacions) i Instagram (8.845 visualitzacions) amb un vídeo de recomanacions en cas d’inundacions.

·         09:33h: Publicació en Facebook (3.131 visualitzacions) i Instagram (6.447 visualitzacions) sobre conducció amb pluges torrencials.

·         11:47h: Publicació en Facebook (14.121 visualitzacions) i Instagram (15.726 visualitzacions) alertant sobre els passos inundables tancats.

·         12:11h: Publicació en Facebook (8.794 visualitzacions) i Instagram (15.229 visualitzacions) amb la suspensió d’activitats i classes.

·         13:20h: Publicació en Facebook (6.871 visualitzacions) i Instagram (12.186 visualitzacions) sobre alerta hidrològica en la Rambla de Poio.

·         15:24h. Publicació en Facebook (15.084 visualitzacions) i Instagram (14.936 visualitzacions) informant del cabal que portava el barranc de Poio a l’altura del Xenillet i Benisaet. 

·         16:20h. Publicació en Facebook (5.713 visualitzacions) i Instagram (12.340 visualitzacions) informant que seguim en alerta roja, amb recomanacions i amb fotografia d’exemple dels parcs que estan clausurats amb cinta.

·         18:37h: Publicació amb vídeo del barranc de l’Horteta ple i missatge d’advertiment i demanant als veïns allunyar-se dels barrancs.

·         20:12h: Publicació amb foto del Pont de Quatre Camins desbordat.

·         20:30h. Publicació en Facebook (9.723 visualitzacions) i Instagram (23.890 visualitzacions). Vídeo en el qual es pot veure a la Policia evacuant el carrer Sant Lluís Bertrán, el barranc de l’Horteta ple i desbordat en el Pantà, en el pont de Quatre Camins i en Maestro Fortea

·         21:11h: Publicació informant de l’obertura del pavelló del Vedat com a centre d’acolliment.

30 d’octubre de 2024

·       07:36h: Avís en WhatsApp sobre carreteres i accessos tancats.

·         10:58h: Publicació en Facebook (14.116 visualitzacions) i Instagram (25.922 visualitzacions). Després de no haver tingut Internet fins a eixe moment, repetint l’enviat a les 7:36h en Whatsapp i amb foto de les destrosses al carrer Masia del Jutge.

·         11:12h. Publicació en Facebook (3.787 visualitzacions) i Instagram (16.197 visualitzacions). En cada xarxa social es publica en minuts diferents a causa dels problemes de connexió. S’informa del telèfon habilitat per a comunicar desapareguts.

·         18:17h: Comunicat després de la recuperació d’internet, informant sobre pèrdues humanes i estat d’infraestructures.

·         19:08h: Publicació amb vídeo de l’alcaldessa valorant la situació.

·         20:57h: Publicació amb vídeo sobre la segona nit d’acolliment en El Vedat.

Estes accions de comunicació van permetre mantindre a la ciutadania informada en temps real i minimitzar riscos durant l’emergència. 

Artículos Relacionados