El Col·legi de Secretaris, Interventors-Tresorers i Secretaris-Interventors d’administració local de la província de València, que ha treballat conjunta i coordinadament amb el consistori
Les bases serviran de model per a la tramitació dels 38 municipis que han rebut les ajudes de la Fundació, per un import total de 100 milions d’euros
____
A partir de demà dia 5 de desembre es podrà començar a sol·licitar l’ajuda, en el termini d’un mes, presencialment en les oficines del TDIC i telemàticament en la seu electrònica de la web de l’ajuntament torrent.es
L’alcaldessa ha firmat, en el dia de hui, el Decret de les ‘Bases reguladores del procediment de concessió directa d’ajudes econòmiques per a les persones físiques residents a Torrent afectades per les inundacions patides el 29 d’octubre de 2024 en el municipi de Torrent. “Fundació Amancio Ortega”, que permetrà la tramitació i concessió de la donació per un import de 4,3 milions d’euros de la Fundació Amancio Ortega per a ajudar als afectats per les inundacions a Torrent, sota els criteris i condicions de la mateixa Fundació. Esta donació forma part dels 100 milions d’euros que s’han destinat a 38 municipis afectats per la DANA.
La Secretària General de l’Administració Municipal, la Intervenció General, Servici de Desenrotllament Econòmic, Servici de Benestar Social i els portaveus de l’equip de Govern de l’ajuntament de Torrent conjuntament amb el Col·legi de Secretaris, Interventors-Tresorers i Secretaris-Interventors d’administració local de la província de València, han redactat el document que desenrotlla la gestió, tramitació i concessió de les ajudes directes, per a donar suport jurídic a l’ajuda rebuda, sota els criteris i condicions indicats per la Fundació Amancio Ortega.
La Fundació Amancio Ortega va comunicar a l’Ajuntament de Torrent la voluntat de contribuir econòmicament per a donar suport a la recuperació de Torrent després de les devastadores inundacions que van afectar la ciutat el passat 29 d’octubre. En una carta dirigida a l’alcaldessa, Amparo Folgado, la Fundació va comunicar el seu compromís de donar una quantitat màxima de 4,3 milions d’euros amb el propòsit d’ajudar directament als residents afectats, i que ja va ser ingressada a l’Ajuntament, després de l’acceptació.
L’objectiu d’esta ajuda és mitigar les pèrdues patides per les persones físiques que han vist danyades les seues vivendes, mobiliari, estris, electrodomèstics, vehicles essencials per al seu treball o que han perdut la seua font principal d’ingressos. Estes ajudes suposen una línia complementària a les convocades per la Generalitat Valenciana o l’Estat, mai substitutiva d’estes.
La instrucció del procediment (Base novena) correspon a la Unitat específica creada a este efecte sota la denominació ‘Unitat de tramitació de les ajudes Fundació Amancio Ortega a conseqüència de la DANA’. El Servici que finalitzarà l’expedient serà el Servici de Mobilitat i Desenrotllament Econòmic. La proposta de resolució de les ajudes correspondrà a la titular de l’Àrea de Govern d’Hisenda, Promoció Econòmica, Seguretat Ciutadana i Mobilitat.
BASES PIONERES QUE SERVIRAN PER ALS 38 MUNICIPIS BENEFICIATS PER LES AJUDES
Des del Col·legi de Secretaris, Interventors-Tresorers i Secretaris-Interventors d’administració local de la província de València, s’ha traslladat la felicitació pel treball realitzat pels tècnics de l’ajuntament, en la redacció de les bases que regiran la concessió de les ajudes, informant que les mateixes seran enviades a la resta de 37 municipis beneficiats per estes.
Extracte-Resum de les bases:
…/…
Base quarta. Requisits per a ser persona beneficiària i objectes subvencionables:
1. Podran ser beneficiaris d’esta subvenció les persones físiques residents en el municipi de Torrent que hagen patit danys en la seua vivenda habitual, mobiliari, estris, electrodomèstics, vehicles necessaris per al treball o la pèrdua de la font ingressos ocasionats a conseqüència dels danys ocasionat per les inundacions del dia 29 d’octubre de 2024.
2. La condició de resident es presumix “iuris tantum” (per dret) de l’empadronament en el municipi de Torrent abans del 29 d’octubre de 2024.
No obstant això, únicament als efectes d’adquirir la condició de beneficiari en esta convocatòria, s’admetrà prova en contra, per qualsevol mitjà vàlid en dret, que acredite prou la condició de resident a Torrent, abans del 29 d’octubre de 2024.
3. La condició de vivenda (o domicili) habitual de l’immoble es presumix, també, “iuris tantum”, de l’empadronament abans del 29 d’octubre de 2024.
No obstant això, a l’efecte d’obtindre ajuda, s’admetrà prova en contra, per qualsevol mitjà vàlid en dret.
4. Es consideren vivendes afectades les incloses en cens elaborat pels servicis tècnics municipals. Este cens indicarà el grau del mal patit per l’immoble establint tres graus: a) vivenda greument afectada, b) vivenda amb afectació rellevant i c) vivenda afectada.
D’ofici, o a instàncies d’interessats, el cens municipal de vivendes afectades podrà ser actualitzat.
5. Es consideren vehicles afectats els inclosos en el cens elaborat per la Policia Local de Torrent que siguen propietat de persones físiques residents a Torrent.
D’ofici, o a instàncies d’interessats, el cens de vehicles afectats podrà ser actualitzat.
També es consideraran vehicles afectats els sinistrats fora del terme municipal de Torrent que siguen propietat de persones físiques residents a Torrent, conforme als criteris relatius a la residència establits en l’apartat segon anterior, la condició del qual de sinistrats s’acredite per qualsevol mitjà de prova vàlid en dret.
La condició de persona propietària s’acreditarà per qualsevol mitjà vàlid en dret, com, per exemple: padró tributari, rebut de l’impost municipal de circulació, documentació del vehicle, informe de la Direcció de Trànsit, factures o altres similars.
Només es percebrà una subvenció per cada vehicle afectat.
La condició de vehicle necessari per al treball s’acreditarà mitjançant declaració responsable del sol·licitant.
6. Es declara la tramitació d’urgència dels procediments relacionats amb les presents ajudes, a l’efecte del que es disposa en l’art 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Es declara, així mateix, la preferència dels despatxos relacionats amb la seua tramitació, als efectes previstos en l’art 71.2 de la citada llei. Les sol·licituds relacionades amb danys en la vivenda habitual tindran preferència en la seua tramitació i resolució.
Base quinta. Import de les ajudes:
1. Vivenda Habitual i Estris. Mobiliari i Electrodomèstics:
1.a) 10.000 euros per vivenda habitual que haja resultat greument afectada, i haja hagut de ser desallotjada, declarada en ruïna o haja sigut arrossegada per la riuada o resulte inhabitable. Este concepte inclou estris, mobiliari i electrodomèstics. Només podrà concedir-se una ajuda per vivenda.
1.b) 7.000 euros per vivenda habitual amb afectació rellevant i precise de reparacions estructurals. Este concepte inclou estris, mobiliari i electrodomèstics. Només podrà concedir-se una ajuda per vivenda.
1.c) 5.000 euros per vivenda habitual afectada, però sense afecció rellevant. Este concepte inclou estris, mobiliari i electrodomèstics. Només podrà concedir-se una ajuda per vivenda.
1.d) 2.000 euros per vivenda habitual, en concepte d’estris, mobiliari i electrodomèstics, que haja resultat afectada en qualsevol grau, i no es dispose de títol que acredite l’ús. La condició de vivenda habitual haurà de ser verificada pels Servicis Socials. Només podrà concedir-se una ajuda per vivenda.
1.e) 1.000 euros en concepte de mobiliari i estris, per persona resident en vivenda afectada, quan es tracte de vivendes compartides per persones que no integren una mateixa unitat familiar (ocupació per habitacions). Només podrà concedir-se una ajuda per cada dependència ocupada. Quan no es dispose de títol que acredite l’ús, la condició de vivenda habitual haurà de ser verificada pels Servicis Socials.
1.f) 1.000 euros per persona, en concepte de mobiliari i estris, la vivenda habitual dels quals haja resultat afectada en els graus compresos en els conceptes 1.a) o 1.b). D’esta ajuda només podran ser beneficiàries les persones que no ho hagen sigut pels conceptes contemplats en els apartats anteriors.
La condició de beneficiari pels conceptes 1.a), 1.b) i 1.c) anteriors requerirà la tinença de títol, per qualsevol mitjà vàlid en dret, que acredite l’ocupació legal de l’immoble. Entre eixos títols es tindran per bons l’escriptura de propietat, usdefruit, dret de superfície o drets reals similars; el contracte de lloguer, comodat o negocis jurídics sobre la possessió similars; la titulació de rebuts per tributs (com ara IBI o escombraries) o subministraments essencials (com ara aigua i llum) relatius a l’immoble; uns altres de similar naturalesa que demostre esta situació de resident legal.
Si el títol habilitant l’ostenta més d’una persona, en la sol·licitud haurà d’assenyalar-se la condició de beneficiari únic amb renúncia expressa dels altres.
Tal com s’indica en la Base 4.4, la condició de vivendes (o domicilis) afectades, així com el seu nivell d’afectació, serà la que obre en el cens municipal, amb les determinacions ja assenyalades.
- Vehicles:
2.a) 2.000 euros en cas de sinistre total d’un vehicle de motor distint d’una motocicleta.
2.b) 1.000 euros en cas de sinistre total d’una motocicleta.
La condició de vehicle o motocicleta sinistrada serà la que es deduïsca de la seua constància en el cens municipal elaborat per la Policia Local, amb les determinacions assenyalades en la Base 4.5.
- Pèrdua de la Font Principal d’Ingressos:
3.a) 4.000 euros persona física resident a Torrent que haja perdut la font principal d’ingressos a conseqüència de la DANA, sempre que l’origen de tals ingressos provinga de qualsevol municipi afectat. Es tindran com a possibles beneficiaris:
– Els autònoms d’alta en el règim especial d’estos treballadors el dia 29 d’octubre de 2024, que hagen hagut de paralitzar l’activitat econòmica a conseqüència de la DANA. La paralització de l’activitat econòmica i la condició de font principal d’ingressos s’acreditarà per qualsevol mitjà vàlid en dret.
– Els treballadors del règim especial agrari, en idèntica situació que els anteriors.
– Els titulars d’explotacions agrícoles que no estiguen d’alta en el règim especial agrari, però hagen vist perdudes les seues collites per motiu de la DANA, sempre que tals collites constituïsquen la font principal d’ingressos. Este requisit s’acreditarà a través d’informe del Consell Agrari Municipal de Torrent o aquell que corresponga.
– Els titulars d’explotacions ramaderes que no estiguen inclosos en supòsits anteriors als qui se’ls hagen infringit greus pèrdues d’ingressos a conseqüència de danys en les seues explotacions per motiu de la DANA, sempre que tals pèrdues d’ingressos constituïsquen la font principal d’ingressos. Este requisit s’acreditarà a través d’informe del Consell Agrari Municipal de Torrent o aquell que corresponga.
- Compatibilitat de diferents tipus d’ajudes
Una mateixa persona física podrà resultar beneficiària de diferents tipologies d’ajudes, sempre que, en el seu conjunt, no supere els 10.000 euros.
Base sexta. Termini i forma de presentació de sol·licitud:
- Les sol·licituds es dirigiran a l’Ajuntament de Torrent mitjançant el model habilitat a este efecte en el termini d’un mes des de l’endemà de la publicació de les presents bases reguladores en el tauler d’edictes electrònic.
Així mateix, es publicaran en la web municipal de l’Ajuntament de Torrent i en un periòdic de gran tirada en el municipi.
El termini de presentació podrà ampliar-se per un altre mes, i en este cas serà degudament anunciat.
- Les sol·licituds podran presentar-se, presencialment, en les oficines d’assistència en matèria de registres T’DIC de l’Ajuntament de Torrent.
També podran presentar-se de manera telemàtica en la seu electrònica de l’Ajuntament de Torrent, en el procediment habilitat a este efecte.
Igualment, podran presentar-se per qualsevol dels mitjans establits en l’art 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
- A la sol·licitud, en model normalitzat, haurà d’acompanyar-se la documentació següent:
3.1 En el cas de vivenda i/o estris, mobiliari i electrodomèstics:
– Identificació de la vivenda on té la seua residència la persona sol·licitant.
– Títol de propietat o de lloguer, o acreditació suficient per mitjà de qualsevol document que demostre esta situació. (Rebut de llum, aigua, IBI, escombraries).
3.2. En el cas de vehicles:
– Document de sinistre presentat o tramitat en consorci respecte del vehicle afectat o, si és el cas, informe de l’autoritat competent en relació a la retirada del vehicle, o qualsevol altre mitjà de prova que acredite la condició de sinistre total.
– Declaració responsable relativa al fet que el vehicle sinistrat és necessari per al treball.
– Document que acredite la propietat del vehicle (per exemple: padró tributari, rebut de l’impost municipal de circulació, documentació del vehicle, informe de la Direcció de Trànsit, factures o altres similars).
3.3 En el cas de pèrdua de la font principal d’ingressos:
– Document acreditatiu de la pèrdua de la font principal d’ingrés, en els termes de la Base 5.3.
– Document que acredite estar d’alta d’autònom en data 29 d’octubre 2024.
3.4 En tots els casos:
– Acreditació de la personalitat de la persona sol·licitant.
– Titule jurídic o document amb valor probatori de residència en la vivenda afectada (només en cas de no estar empadronat en la vivenda afectada).
– Fitxa de tercers amb el compte en la qual es desitja percebre l’ajuda, d’acord amb el model normalitzat facilitat per l’Ajuntament.
– Declaració responsable sobre el valor dels danys i comprensiva que tals danys superen l’import màxim de l’ajuda sol·licitada, així com el de les quals s’hagen sol·licitat a altres Administracions i estiguen pendents de resolució i de qualsevol altra font de finançament/indemnització, pública o privada.
…/…
Esmena de Sol·licituds:
D’acord amb el que es preveu en l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, si la sol·licitud no reunix els requisits o no s’hagueren presentat els documents que l’Ajuntament considere necessaris per a acreditar els requisits exigibles, es requerirà concedint-li un termini improrrogable de 5 dies hàbils, perquè puguen esmenar la falta o s’acompanyen els documents preceptius, amb indicació que si no ho fera així, se li tindrà per desistit de la seua petició, prèvia resolució dictada en els terminis previstos en l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Base sèptima. Forma de Pagament:
El pagament de les presents ajudes s’efectuarà per mitjà de transferència al compte bancari que la persona beneficiària determine.
Un pas més cap a la reconstrucció
L’alcaldessa, Amparo Folgado ha declarat, “vull felicitar i reconéixer el treball excel·lent realitzat pels tècnics de l’Ajuntament, en la redacció de les bases sota els criteris de la Fundació Amancio Ortega, i en un temps rècord per a poder tramitar amb urgència les ajudes directes als afectats.
Així mateix, com a alcaldessa de Torrent, i en nom dels torrentinos i de l’Ajuntament, vull expressar el nostre més sincer agraïment per la generosa donació, destinada a ajudar a les persones afectades per les devastadores inundacions que patim el passat 29 d’octubre. El seu compromís solidari amb el nostre municipi en un moment tan crític és un gest que no sols alleuja les dificultats immediates que enfronten els nostres ciutadans i famílies, sinó que també ens brinda esperança i fortalesa per a seguir #avant”.
“La decisió de participar activament en la recuperació del nostre municipi és un testimoniatge de la seua solidaritat i responsabilitat social, valors que admirem i compartim. Així com, la confiança de la Fundació Amancio Ortega depositada a l’Ajuntament de Torrent per a canalitzar esta important ajuda. Vull també destacar la importància de la col·laboració entre institucions i organitzacions com, en este cas, la Fundació Amancio Ortega. En temps d’emergències sobrevingudes, és fonamental unir esforços i recursos per a reconstruir el que s’ha perdut i ajudar els nostres ciutadans a recuperar la normalitat en les seues vides. El seu suport és un exemple de com la solidaritat pot marcar la diferència en la vida de les persones. Estem disposats i decidits a treballar junts perquè esta ajuda es traduïsca, a partir de ja, en un impacte positiu i durador en el nostre municipi”, ha emfatitzat l’alcaldessa.