L’alcaldessa Amparo Folgado i el regidor d’Urbanisme, José Francisco Gozalvo, visiten les obres mentre s’instal·la el nou tauler de formigó
Està previst que el pont històric cap a Alaquàs s’òbriga a la circulació de manera provisional a principis d’agost
Torrent fa un pas decisiu en la reconstrucció de l’emblemàtic Pont cap a Alaquàs, situat al carrer Gómez Ferrer, una de les infraestructures més importants per a la connectivitat entre Torrent i les localitats veïnes d’Alaquàs, Aldaia i Xirivella. Este matí s’ha iniciat una de les fases més esperades del projecte, la descàrrega i instal·lació de les lloses de formigó que conformaran el nou tauler del pont, després de la devastadora barrancada del passat 29 d’octubre de 2024 que el va deixar greument danyat i va perdre la meitat del tauler.
L’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, junt al regidor d’Urbanisme, José Francisco Gozalvo, s’ha desplaçat fins al lloc per comprovar in situ l’avanç dels treballs. L’expectació entre els veïns ha sigut notable, i molts s’han acostat en vore arribar els grans camions que transportaven les lloses del nou tauler.
“Ens trobem en una fase molt important i avançada de l’obra de reconstrucció”, ha afirmat l’alcaldessa Folgado, “ja que amb la reposició del tauler que es va endur la barrancada del 29 d’octubre, entrem en la fase final: encofrat, construcció de voreres, col·locació de tancament, reposició de subministraments com la fibra òptica, instal·lació d’il·luminació i finalment l’asfaltat del pont”.
Segons l’empresa constructora encarregada dels treballs, les previsions apunten que el pont podrà obrir-se de manera provisional a principis d’agost, una vegada instal·lat el nou tauler, encara que encara falte l’asfaltat final. El més important, tal com ha assenyalat el responsable de l’empresa, és que una vegada reobert no serà necessari tancar-lo de nou. S’espera que els treballs concloguen completament al mes de setembre, amb la infraestructura ja totalment renovada i operativa.
Una obra complexa sobre una estructura histórica
El pont del carrer Gómez Ferrer no és una infraestructura qualsevol. El seu origen es remunta a mitjan segle XIX, sent una de les construccions més antigues, recognoscibles de la ciutat i per on circulava el tramvia. Al llarg de la seua història ha sigut testimoni del creixement de Torrent i ha sigut reforçat i ampliat, especialment en la dècada dels 90, quan es va ampliar el seu tauler per adaptar-se a l’augment del trànsit.
La DANA del 29 d’octubre de 2024 va causar estralls a la ciutat, i el Pont cap a Alaquàs va ser un dels elements més afectats: la força de la barrancada va arrancar més de la meitat del tauler, el que datava dels anys 90, i va provocar la pèrdua de gran part dels seus carreus de pedra originals. La reconstrucció d’estos elements patrimonials ha sigut un dels majors reptes tècnics de tot el procés.
“Este pont és el símbol de la reconstrucció de Torrent”, ha remarcat Amparo Folgado, “pel seu valor històric, per ser el més conegut de la ciutat, i perquè és el que més preocupa als veïns. La seua reobertura és un compromís amb la nostra història i amb el futur de Torrent”.
Des de l’inici de les obres, l’empresa adjudicatària ha hagut d’afrontar diversos desafiaments, des de la cerca de picapedrers qualificats capaços de tallar els nous carreus amb les mateixes característiques que els originals, fins a l’estabilització de l’entorn i la utilització de maquinària especialitzada com la hidrodemolidora, que ha permés treballar amb precisió quirúrgica sobre la unió entre el tram del tauler que es conservava i el nou que ja s’està col·locant.
Una actuació coordinada i prioritària
La reconstrucció del pont no ha sigut possible fins a completar una sèrie d’intervencions prèvies essencials. Una d’elles va ser la reparació del col·lector nord d’aigües residuals, el mal estat del qual provocava abocaments a la zona del pont, comprometent la seguretat estructural dels pilars. Esta actuació va ser executada per Aigües de l’Horta, que va instal·lar un col·lector provisional per permetre l’inici de les obres estructurals.
En paral·lel, es van recuperar els serveis bàsics danyats, com les connexions de fibra òptica. Des de llavors, l’obra ha avançat per fases molt precises que han inclòs la reconstrucció de l’entorn, el tractament del llit del barranc, la reposició d’elements patrimonials i, actualment, la col·locació del nou tauler.
El regidor d’Urbanisme, José Francisco Gozalvo, ha destacat la dificultat tècnica del projecte “Esta ha sigut una de les obres més complexes que ha afrontat Torrent en els últims anys. S’han hagut de coordinar administracions, solucionar obstacles com l’escassetat de picapedrers, treballar sobre estructures històriques i garantir al mateix temps el sanejament i la reposició de serveis. És una actuació que combina patrimoni, enginyeria moderna i compromís institucional”.
Pròximes fases i coordinació institucional
Les fases finals del projecte contemplen l’execució de les defenses del pont, la col·locació de baranes, la instal·lació del nou enllumenat públic, la senyalització i la reposició de tots els serveis municipals afectats, com canalitzacions i conduccions elèctriques. Igualment, s’està treballant en les connexions amb les calçades adjacents per assegurar una integració perfecta en la xarxa viària.
Una vegada reobert el pont provisionalment en agost, encara quedaran algunes actuacions pendents: la reposició definitiva del col·lector nord per part d’Aigües de l’Horta i la neteja del llit per part de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, fonamentals per garantir l’estabilitat futura del pont davant possibles nous episodis de pluges intenses.
La reconstrucció de Torrent, en marxa
La reconstrucció del Pont cap a Alaquàs forma part del conjunt d’obres d’emergència empreses per l’Ajuntament de Torrent després de la DANA en l’últim trimestre de 2024, iniciades amb fons municipals, abans que es confirmara l’ajuda del Ministeri, que finalment va arribar al març de 2025.
Este esforç se suma a altres importants actuacions de recuperació que han marcat els últims mesos a Torrent, estes de la Generalitat Valenciana, com la reobertura total de la CV-36, l’autovia que unix Torrent amb València, els dos carrils de la qual ja estan plenament operatius des de hui, després de la reconstrucció d’un pont col·lapsat, o la recuperació del servei de Metrovalencia, restablit el passat 27 de juny.
“El camí de la recuperació seguix avant amb pas ferm”, ha conclòs l’alcaldessa. “I este pont, pel seu simbolisme, per la seua història i per tot el que representa, és sens dubte una de les obres més esperades pels nostres veïns. Pront tornarà a estar en servici, i ho farà més fort que mai”.



