Icono Icono Versió accessible es altres idiomes

El Museu Nacional del Prado ix al carrer i llança la iniciativa cultural “En un lloc de…” en suport als municipis afectats per la Dana

13/05/2025

20 obres mestres transformen els carrers en un museu viu en 13 municipis afectats

Tres reproduccions de grans obres del Prat han pres els carrers de Torrent en una exposició urbana, que aposta per l’art i la solidaritat, que romandrà fins al 30 de juny

El Museu Nacional del Prado, reconegut com una de les pinacoteques més importants del món i amb més de 3 milions de visitants anuals, continua enfortint el seu compromís social i cultural amb la posada en marxa del projecte itinerant “En un lloc de…”. Esta iniciativa que compta amb la col·laboració fonamental de la Fundació Amics del Museu del Prado —amb més de 45.000 socis compromesos amb l’art i la seua difusió—, busca acostar l’art a diverses localitats valencianes, especialment aquelles que han patit els estralls causats per la Dana ocorreguda el passat 29 d’octubre.

Presentació i esperit del Projecte

La inauguració oficial del projecte ha tingut lloc, hui 13 de maig, a Paiporta, coincidint amb la setmana del Dia Internacional dels Museus que es commemora el 18 de maig. L’acte ha estat presidit per Javier Solana, president del Real Patronat del Museu del Prado, l’A l’acte han assistit representants del Museu Nacional del Prado, el Director de Comunicació i Assumptes Corporatius del Museu del Prado, Carlos Chaguaceda i l’adjunta a la Fundació Amics del Museu del Prado. Per part l’ajuntament de Torrent ha estat representat per la segona tinenta d’alcalde, Amparo Chust i autoritats representants de les localitats involucrades en este projecte.

“En un lloc de…” té com a propòsit principal instal·lar reproduccions exactes i en grandària real d’algunes de les obres més emblemàtiques que alberga el Prat, en espais públics destacats i de trànsit quotidià, facilitant així l’accés directe a la cultura. Este projecte, que ha sigut desenrotllat amb gran èxit prèviament a Madrid (2022) i Aragó (Belchite, 2024), constituïx un gest de solidaritat amb els municipis afectats per la recent tragèdia.

La localitat valenciana de Paiporta s’erigix com a centre simbòlic d’esta iniciativa, acollint sis reproduccions d’obres icòniques del Prat, mentres que altres localitats afectades com Torrent acull tres obres, així com els municipis d’Alaquas, Albal, Aldaia, Algemesí, Benetússer, Catarroja, Chiva, Letur, Massanassa, Quart i Utiel que acolliran una reproducció cada una. Entre les peces seleccionades destaquen obres mestres com “Les hilanderas” i “La rendició de Breda” de Velázquez, “La guapa vestida” i “El quitasol” de Goya, així com “El cavaller de la mà en el pit” d’El Greco, són algunes de les 20 reproduccions que representaran un museu viu als carrers d’estos municipis.

Cada reproducció manté les dimensions i característiques originals, acompanyades de marcs i cartel·les explicatives, permetent així una experiència educativa i inspiradora per a ciutadans i visitants.

Torrent acull tres obres icòniques: Velázquez, Clara Peeters i Fortuny brillaran als seus carrers

En el cas de Torrent, s’exposen tres destacades reproduccions: ‘Les llances o La rendició de Breda’ (1635) del pintor Diego Velázquez, amb unes dimensions de 307,3 x 371,5 cm; l’obra ‘Natura morta amb flors, copa de plata daurada, ametles, fruita seca, dolços, panets, vi i pitxer de peltre’ (1611) de l’artista Clara Peeters, amb unes dimensions de 52 x 73 cm; i l’obra ‘Els fills del pintor en el saló japonés’ (1874) del pintor Mariano Fortuny i Marsal, amb unes dimensions de 44 x 93 cm.

Velázquez en el cor de Torrent: ‘Les llances’ lluirà en el prestigiós EMAT

“Les Llances o La Rendició de Breda” (1635) és una de les obres mestres més reconegudes de Diego Velázquez. La pintura representa un moment de gran càrrega simbòlica: el lliurament pacífic de les claus de la ciutat de Breda (Països Baixos) al general espanyol Ambrosio de Spínola després de la seua rendició. Velázquez destaca el respecte mutu entre vencedors i vençuts, allunyant-se de la violència i exaltant la noblesa en la guerra. La composició, dominada per un impressionant joc de llances en posició vertical que dona nom a l’obra, demostra el domini tècnic de l’artista en el tractament de la llum, l’espai i la psicologia dels personatges. Considerada un exemple màxim de la pintura històrica barroca, combina realisme i dignitat en un relat visual ple d’humanitat.

Per al quadre de “Les Llances o la Rendició de Breda” s’ha previst la ubicació en la façana principal de l’edifici EMAT (Espai Metropolità d’Art de Torrent) que recau a l’avinguda al Vedat, artèria principal de la ciutat, de circulació de vehicles i amb un boulevard central ample enjardinat per a trànsit de vianants, a més de les voreres en els dos sentits de l’avinguda, que enguany complix 100 anys. L’EMAT és un espai dedicat a la producció d’exposicions d’art contemporani especialitzat en col·leccions i grans noms de l’escena internacional.

L’art flamenc de Clara Peeters embellirà l’emblemàtic Antic Mercat

“Natura morta amb flors, copa de plata daurada, ametles, fruita seca, dolços, panets, vi i pitxer de peltre” (1611) és una exquisida obra de Clara Peeters, una de les poques dones pintores del Segle d’Or. Esta natura morta destaca per la seua minuciositat i refinament en representar objectes quotidians amb gran luxe de detalls i un virtuosisme tècnic extraordinari. La composició reflectix la riquesa i l’elegància dels banquets de l’època, combinant elements naturals i objectes preciosos, mentres convida a una reflexió sobre el gaudi dels sentits i el pas del temps. El domini de Peeters en la textura, la lluentor i els reflexos convertix este quadre en una fita dins del gènere de la natura morta flamenca.

La segona ubicació per a l’obra “Natura morta amb flors, copa de plata daurada, ametles, fruita seca, dolços, panets, vi i pitxer de peltre”, estaria situada en la façana de l’edifique ‘Antic Mercat’ en la Plaça Major, on es troba l’emblemàtica i històrica Torre, símbol de la ciutat de Torrent. L’Antic Mercat no és només un espai destinat al comerç i venda de productes d’alimentació (servici de carnisseria, xarcuteria, ultramarins, punts destinats a la venda de fruites i verdures, forn i pastisseria, adobats, venda de peixos i mariscos, herbolari, productes ecològics i cafeteria, entre altres), sinó també un àmbit que potencia a la ciutat les relacions socials i la cultura. Disposa a més d’una àmplia Sala Cívica on es realitzen exposicions de distinta naturalesa d’artistes torrentinos i forans, sent una infraestructura que actua com a focus de la dinàmica comercial, cultural i social del centre històric de la ciutat.

La intimitat de Fortuny cobra vida en el simbòlic Ficus enfront de l’Ajuntament

“Els fills del pintor en el saló japonés” (1874) és una obra íntima i delicada de Mariano Fortuny i Marsal, un dels grans artistes del segle XIX. El quadre mostra als dos fills del pintor en un luxós saló decorat amb objectes d’inspiració japonesa, reflectint la fascinació de l’època per l’art oriental. L’obra destaca pel seu refinament tècnic, la riquesa cromàtica i l’atenció al detall en teles i textures, capturant una escena de vida quotidiana amb una atmosfera de tendresa i sofisticació. És un exemple magistral de la fusió entre realisme i exotisme que va caracteritzar l’última etapa de Fortuny.

La tercera i última ubicació per a l’obra “Els fills del pintor en el saló japonés”, seria en el també, emblemàtic i històric ‘Ficus’ en la Plaça Bisbe Benlloch enfront de l’Ajuntament. Punt neuràlgic i cèntric de la ciutat, amb un gran trànsit de vianants i vehicles, situat al començament de l’Avinguda al Vedat. Una ubicació que és aprofitada per a decorar i il·luminar per Nadal, i durant l’any es realitzen diferents activitats culturals, festives i socials.

Les tres ubicacions han sigut triades, en principi, per ser les més idònies de la ciutat, per la seua situació estratègica en volum de pas de vianants en el dia a dia del municipi. A més, s’ha buscat aprofitar les connotacions de cada edifici i ubicació per a fer-les coincidir amb la temàtica de cada una de les tres obres cedides a Torrent pel Museu del Prado.

Addicionalment, el Prat posarà a disposició un microlloc especial en la seua pàgina web, https://www.museodelprado.es/recurso/en-un-lugar-de/1ae000cd-670e-45bc-a190-76515b83e76c oferint informació detallada, imatges, entrevistes i recursos audiovisuals sobre esta iniciativa. Es realitzarà també una difusió nacional i internacional a través d’una campanya de comunicació especial, emfatitzant la importància del patrimoni cultural espanyol com a símbol de resiliència i unitat comunitària.

Esta iniciativa representa una oportunitat única per a estrényer llaços entre l’art i la ciutadania, subratllant el valor social i humà del patrimoni cultural en moments difícils.

L’alcaldessa Amparo Folgado ha manifestat que “agraïm profunda i sincerament al Museu Nacional del Prado i als seus Amics el seu compromís amb Torrent i altres localitats afectades, destacant, d’esta manera, el paper fonamental de la cultura en la reconstrucció emocional i social. Rebre al Prat a Torrent no és només un acte cultural, és un símbol poderós que estem junts en la recuperació, i que el nostre municipi té la fortalesa per a mirar cap avant amb esperança, a través de l’art”.

“Per a Torrent és un orgull rebre estes tres obres emblemàtiques del Museu del Prado als nostres carrers. És un gest que reforça la unió entre cultura i recuperació social després de la DANA. Esta iniciativa del Prat és una meravellosa mostra de solidaritat que ens ajuda a recuperar l’ànim després de moments tan difícils. L’art té eixe poder transformador que tant necessitem ara”, ha assenyalat Folgado.

“Estic segura que esta extraordinària exposició urbana serà acollida amb gran entusiasme pels nostres veïns, els qui tenen esta oportunitat única d’acostar-se a l’art del Museu del Prado en un espai obert i accessible per a tots”, ha afegit l’alcaldessa.

Un recorregut per 20 joies de l’art espanyol i europeu en el cor de 13 municipis afectats

1. Les hilanderas, Velázquez.

2. Les Llances o La rendició de Breda, Velázquez.

3. Carles V a cavall en Mülhberg, Tiziano.

4. La guapa vestida, Goya.

5. L’Anunciació, Fra Angelico.

6. Cavaller de la mà en el pit, El Greco.

7. Autoretrat, Dürer.

8. El quitasol, Goya.

9. Cardenal, Rafael.

10. Judit en el banquet d’Holofernes, Rembrandt.

11. Lluita de sant Jorge i el drac, Rubens.

12. El somni de Jacob, Ribera.

13. Venus i Adonis, Veronés.

14. Santa Isabel de Portugal, Zurbarán.

15. María Tudor, Antonio Moro.

16. Natura morta amb flors, copa de plata daurada, ametles, fruita seca, dolços, panets, vi i pitxer de peltre, Clara Peeters

17. Felip II, Sofonisba Anguissola.

18. Natura morta, Sánchez Cotán.

19. L’Olfacte, Rubens i Brueghel el Vell.

20. Els fills del pintor en el saló japonés, Fortuny.

Artículos Relacionados