L’alcaldessa ha demanat al Govern mesures hidràuliques concretes com a preses i basses de laminació per a protegir camps i barris
Folgado: “Ens necessitem totes les administracions. És el moment d’actuar junts, amb decisió, amb rigor tècnic i amb visió a llarg termini”
L’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, ha acompanyat a la secretària d’Estat d’Agricultura i Alimentació, Begoña García Bernal, i a la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, per a conéixer de primera mà les obres de reparació dels vivers Herfesa després dels greus danys provocats per la Dana del 29 d’octubre de 2024.
Durant la visita, Folgado ha volgut recordar la magnitud de l’episodi meteorològic i el seu impacte directe sobre l’activitat agrícola torrentina, assenyalant que “este viver no sols va ser devastat, sinó que representa amb claredat com va actuar el cabal del barranc de l’Horteta, que eixe dia va tindre un comportament tan crític o més que el del Pedrís”. En eixe sentit, ha fet una crida a les diferents administracions per a “no detindre’ns en la recuperació mentres quede una sola explotació afectada o un sol camí sense reparar”, i ha instat que s’aborden mesures de prevenció estructural i ecològica en els llits afectats. “No podem esperar una altra catàstrofe: és el moment de dissenyar un pla real sobre els nostres barrancs, amb solucions tècniques, amb repoblació de vegetació autòctona, basses de laminació i xicotetes preses”, ha subratllat l’alcaldessa.
Folgado també ha valorat positivament l’anunci realitzat per la secretària d’Estat, que ha confirmat una inversió total de més de 17,3 milions d’euros del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació per a la recuperació del potencial productiu i de les infraestructures agrícoles del municipi. Esta xifra inclou més de 5,7 milions d’euros destinats al viver Herfesa, durament colpejat pel temporal, així com ajudes directes ja transferides a 181 agricultors i ramaders per valor d’1.542.233,15 euros.
A més, està previst actuar en més de 12 camins rurals amb una inversió de 716.557,35 euros, així com en quatre comunitats de regants del terme municipal, que rebran 767.166,48 euros per a treballs de neteja, reconstrucció de bases i millora de séquies.
“La DANA del passat 29 d’octubre va causar estralls en múltiples àmbits de la nostra ciutat, i hui, en visitar este viver tan afectat, es posa de manifest no sols la devastació patida, sinó també la importància crítica del barranc de l’Horteta, la força del qual eixe dia va ser determinant en la magnitud dels danys. Des de l’Ajuntament de Torrent, i com a alcaldessa i veïna, vull traslladar que compartim amb totes les administracions el ferm compromís d’avançar en la recuperació de l’entorn agrícola, com ens ha traslladat el Govern d’Espanya, però també de mantindre viva l’exigència que estes ajudes i actuacions arriben amb agilitat i eficàcia.”
L’alcaldessa ha agraït la implicació de totes les administracions, inclosa la Generalitat Valenciana, que a través de la Conselleria d’Agricultura també està treballant en la recuperació de camins i accessos, però ha remarcat que “encara queda molta faena per fer” i que des de l’Ajuntament i el Consell Agrari “no s’ha parat ni un sol dia en la recuperació del nostre entorn rural amb fons propis i coordinació institucional”. També ha posat el focus en un problema creixent: la proliferació incontrolada de canya invasora en els barrancs. “Està tornant a aparéixer amb més força, fins i tot en zones on abans no existia, colonitzant camps agrícoles arrossegats pel fang. Esta realitat exigix una resposta tècnica urgent i valenta”, ha afirmat.
Folgado ha conclòs amb un missatge d’unitat i responsabilitat institucional: “Ens necessitem totes les administracions. És el moment d’actuar junts, amb decisió, amb rigor tècnic i amb visió a llarg termini. Torrent no pot permetre’s tornar a viure una tragèdia com la del 29 d’octubre sense estar preparats. La prevenció ha de ser tan prioritària com la reconstrucció”.








