Icono Icono Versió accessible es altres idiomes

Torrent es convertix en escenari principal del rodatge d’una coproducció hispanocolombiana

05/09/2025

Ruth Caudeli Martí dirigeix un elenc integrat per actors novells formats en un curs desenvolupat ex professo per al càsting de la pel·lícula

Amb el suport de l’IVC, TVE i À Punt, Vidres en la piscina busca generar consciència sobre l’assetjament en línea

Esta setmana arranca a Torrent el rodatge d’un thriller dramàtic sobre una joventut que afronta el dia a dia amb una màscara digital, Vidres en la piscina. La pel·lícula generacional ha sigut impulsada per l’empresa valenciana Dacsa Produccions en col·laboració amb la colombiana PFM Producciones.

El llargmetratge serà dirigit per la valenciana Ruth Caudeli Martí a partir d’un guió del també valencià Javier Artigas sobre un adolescent solitari i un grup de xavals sense connexió aparent que entaulen una relació tòxica a partir d’un cas de catfishing. En esta pràctica fraudulenta una persona crea una identitat falsa en línia, sovint a partir de fotos i dades d’altres usuaris, per manipular o estafar una víctima en relacions emocionals o financeres.

“L’assetjament cibernètic, especialment en generacions joves, té hui en dia moltes formes (unes més desconegudes que altres) i és important visualitzar-les. En plasmar en imatges certes circumstàncies i problemàtiques posem el focus per generar consciència i reflexió al respecte”, valora la realitzadora del film.

Ruth Caudeli Martí és directora, guionista i productora queer. Ha escrit i dirigit els llargmetratges ¿Cómo te llamas? (2018), Segunda estrella a la derecha (2019), Leading Ladies (2021, Menció Especial del Jurat Zonazine Màlaga a tot el repartiment) i Petit mal (2022), estrenat en el Festival de Cinema de Tribeca de Nova York.

Les seues pel·lícules s’han mostrat també en més de 100 festivals internacionals, com els de Màlaga, Palm Springs, Guadalajara, Outfest de Los Angeles i Frameline. Així mateix, ha sigut candidata al Premi Sebastiane Latino del Festival de Sant Sebastià i als Premis Platino i els Macondo de l’Acadèmia de Cinema Colombiana en diferents categories.

En 2019, Indiewire la va nomenar “una de les directores LGBTQ a tindre en compte”. Les seues produccions destaquen per contar històries que posen la dona queer real al centre de les narratives.

Té en postproducció el seu pròxim llargmetratge, La misma estación, i el seu primer projecte documental, Mírame.

Un curs de formació per facilitar el millor càsting

La història, contada amb un pols narratiu contemporani i honest, està protagonitzada per un elenc d’actors novells escollits a partir d’un curs de formació que va ser iniciativa de Dacsa Produccions. Les classes foren desenvolupades ex professo per al càsting de la pel·lícula per l’estudi actoral Set de Cinema i impartides per Sílvia Santamaria i la directora Ruth Caudeli Martí. També participaren el guionista Javier Artigas, el director de fotografia Daniel Moreno i el coproductor Xavier Crespo.

“Buscàvem un grau de veritat extrema per a la pel·lícula i això implicava eixir-se’n del motle de les cares conegudes. Esta intenció ens va portar a obrir l’espectre i eixir-nos de les formes tradicionals de fer càsting, a més de donar l’oportunitat a nous talents que de vegades no tenen accés a este tipus de projectes”, ha explicat la realitzadora.

La formació els va permetre traçar les relacions dels personatges des de molt de temps abans. Com a resultat, es van forjar vincles reals d’amistat que partien de les relacions personals sorgides durant el curs. “Així hem arribat a un elenc fresc amb connexions fortes extremadament orgàniques”, agraeix Caudeli Martí.

Els joves talents sorgits del curs foren Natalia Lasort, Maria Guerra, Joel Montalt, Julieta Betancor i Helios Martos. Al grup s’hi va sumar el jove actor català Mauro Vélez, protagonista de Petricor (Pol Sánchez, 2021) i Hacerse el muerto (David Bustos, 2019). Davant d’ells, dues actrius colombianes consolidades: Flora Martínez, coneguda pel seu paper protagonista en Rosario Tijeras (Emilio Maillé, 2005) i per col·laboracions amb, entre altres, Bigas Luna i Vicente Aranda, i Camila Jurado, que ha participat en projectes televisius en plataformes com HBO, Netflix i Prime Video.

“Esta interacció és realment interessant perquè es mescla l’experiència i el saber estar amb la frescor i l’espontaneïtat. Es nodrixen en ambdues direccions i això permet un aprenentatge i una eixida de la zona de confort en tots dos casos”, ha destacat la cineasta valenciana.

En valencià i en solidaritat amb la població afectada per la DANA

El rodatge es desenvoluparà durant quatre setmanes en localitzacions de Torrent en la seua majoria, així com a la ciutat de València i en espais afectats per la DANA del 29 d’octubre de 2024 a la província, com els Cines MN4 d’Alfafar.

“La bona acollida que vam trobar a l’Ajuntament de Torrent ens va fer plantejar-nos marcar un cercle i situar totes les accions de la pel·lícula en esta zona –explica el productor valencià Xavier Crespo, catalitzador de tot el projecte–. Si això ajuda un poc més a la recuperació, és molt més motivador. De fet, hem intentat que part de les despeses de Vidres en la piscina es realitzen en comerços i empreses d’este entorn”.

El llargmetratge es rodarà en valencià en la seua quasi totalitat, cosa que diu molt, en opinió dels seus productors, sobre la normalitat del plurilingüisme en l’audiovisual espanyol.

“Vivim en un país plural, amb llengües cooficials que hem de visibilitzar. Com a valenciana, em pareix fonamental protegir la nostra llengua, que és reflex de la nostra idiosincràsia, de la nostra cultura i del nostre viure quotidià. Com a directora valencianoparlant, em sent en la responsabilitat de contar en valencià una història ambientada en la nostra terra”, exposa Ruth Caudeli Martí.

En la implicació de la productora colombiana PFM Producciones va tindre molt de pes el guió d’Artigas, per tractar una veritat incòmoda pròxima a experiències que es repetixen en diferents latituds.

“Més enllà de la seua força dramàtica, sentim que Vidres en la piscina obri un espai per a la reflexió col·lectiva sobre l’ús de les xarxes socials, les addiccions que generen i les conseqüències profundes que tenen en la vida emocional i social dels nostres joves. És una pel·lícula que interpel·la, que incomoda i que convida a dialogar sobre un tema que ens afecta a tots com a societat”, ha valorat el productor colombià Óscar Darío Guarín.

Vidres en la piscina compta amb el suport de l’Institut Valencià de Cultura i la participació de Televisió Espanyola i À Punt. 39 Escalones s’encarregarà de la distribució a Espanya i Soul Pictures, de les vendes internacionals.

Artículos Relacionados