L’Ajuntament trasllada al Dia de Tots els Sants la representació a càrrec del grup de teatre “La Granera”, de la Falla de la Plaça, amb nous horaris i la col·laboració d’ADISTO i el Grup de Ball L’O i Dos del Llar Antonià
L’Ajuntament de Torrent ha decidit ajornar al pròxim diumenge 1 de novembre la celebració de “El passeig de les ànimes i Don Juan Tenorio”, inicialment prevista per al dissabte 31 d’octubre, com a mostra de respecte i solidaritat amb les víctimes del tràgic accident ferroviari ocorregut en Urda (Toledo), i amb motiu dels tres dies de dol oficial decretats pel Govern d’Espanya.
La decisió s’adopta d’acord amb el Reial decret 949/2026, de 28 d’octubre, publicat en el Boletín Oficial del Estado, que establix dol oficial en tot el territori nacional des de les 00.00 hores del dijous 29 fins a les 24:00 hores del dissabte 31 d’octubre.
L’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, ha traslladat, en nom de l’Ajuntament i de tota la ciutat, els seus condols a les famílies de les persones mortes i el seu suport als ferits i afectats per l’accident. “Són moments de profund dolor i volem expressar tota la nostra solidaritat i carinyo a les famílies que estan patint esta tragèdia. Per respecte a les víctimes i en senyal de dol, hem considerat oportú ajornar esta representació al diumenge 1 de novembre, mantenint tota la programació prevista. Agraïm la comprensió de les entitats participants i dels veïns davant esta decisió”.
Nous horaris i recorregut per al diumenge 1 de novembre
L’activitat se celebrarà finalment el diumenge 1 de novembre, Dia de Tots els Sants, traslladant-se la programació a horari de vesprada i mantenint els espais i el contingut de la proposta cultural.
La jornada començarà a les 17:00 hores amb la ruta de “El passeig de les ànimes”, que partirà des del carrer Fra Lluís de Lleó, al costat del Club del Minusvàlid, fins a la plaça Major.
A les 17:15 hores tindrà lloc la representació del Convit als peus de la Torre, en la plaça Major. Posteriorment, la ruta continuarà pel carrer Major fins a la plaça de l’Església, on a les 18:00 hores començarà la representació de “Don Juan Tenorio”, a càrrec del grup de teatre “La Granera”, pertanyent a la Falla de la Plaça.
La iniciativa, organitzada per l’Ajuntament de Torrent, comptarà amb la col·laboració d’ADISTO i del Grup de Ball L’O i Dos del Llar Antonià, que participaran en esta proposta cultural que combina teatre, tradició i participació de les entitats locals.
La Falla de la Plaça, protagonista de la representació de “Don Juan Tenorio”
La posada en escena estarà protagonitzada pel grup teatral “La Granera”, de la Falla de la Plaça, una formació amb una extensa trajectòria vinculada al teatre amateur i a l’activitat cultural fallera de Torrent.
Els seus antecedents es remunten a 1967, quan la comissió va començar a desenrotllar una activitat teatral pròpia. En 1976, el grup va adoptar el nom de “La Granera”, sota la direcció de Joan Blanquer, participant posteriorment en representacions i concursos de teatre, a més de preparar els tradicionals “apropòsits” de les presentacions falleres.
L’adaptació recuperarà una de les grans obres del teatre romàntic espanyol, publicada en 1844 per José Zorrilla. Ambientada a la Sevilla del segle XVI, narra les aventures d’un seductor desafiador que s’enfronta a les conseqüències dels seus actes en una història marcada per l’amor, l’honor, la mort i la redempció.
La tradició de representar la història de Don Joan durant la festivitat de Tots els Sants i el Dia de Difunts és anterior a l’obra de Zorrilla. Ja s’emportaven als escenaris versions del mite, com “El burlador de Sevilla”, de Tirso de Molina, i la posterior adaptació d’Antoni de Zamora. Després de l’estrena de “Don Juan Tenorio” en 1844, la versió romàntica de Zorrilla va anar substituint a les anteriors i, durant la segona mitat del segle XIX, es va convertir en una cita habitual dels teatres espanyols per estes dates. Les escenes del cementeri, les aparicions sobrenaturals i la redempció final del protagonista expliquen la seua estreta vinculació amb estes celebracions, una tradició que ha arribat fins als nostres dies.
Un repartiment de catorze intèrprets per a donar vida al clàssic de Zorrilla
L’adaptació que oferirà “La Granera” comptarà amb un repartiment integrat per catorze intèrprets, sota la direcció de Pilar Blanquer i Rosa Jordán, amb la coordinació musical de Pepe Plaza.
El paper protagonista de Don Juan Tenorio serà interpretat per J. Bosco Hurtado, mentres que Bàrbara Verdejo donarà vida a Donya Inés d’Ulloa. Al costat d’ells participaran Rafael García, com Buttarelli; Josep S. Blanquer, com Marcos Ciutti; Nando Navarro, com a Don Luis Mejía; Josep Navarro, com a Don Diego Tenorio; i Manuel Carratalá, com a Don Gonzalo d’Ulloa.
L’elenc es completarà amb Carlos Martínez, Ampar Blanquer, Ana Cabanes, M. Carmen Mora, Cristina Furió, Patricia Guzmán i Rigo Mora.
L’equip comptarà també amb la participació de les apuntadores Ana Miquel, Amparo García i Merce Mora.
La regidora de Família, Mª Ángeles Lerma, ha agraït la comprensió i la col·laboració de totes les entitats participants davant el canvi de data, destacant especialment el treball de la Falla de la Plaça i del seu grup teatral “La Granera”. “Darrere d’esta representació hi ha moltes hores d’assajos, preparació i il·lusió dels nostres fallers, al costat de la col·laboració d’ADISTO i del Grup de Ball L’O i Dos del Llar Antonià. Els agraïm la seua disposició per a adaptar la programació a les circumstàncies. Convidem a les famílies de Torrent a acompanyar-nos el diumenge 1 de novembre i gaudir d’esta tradició teatral, que durant generacions ha estat vinculada a la festivitat de Tots els Sants i que ens permetrà compartir una vesprada especial en el nostre centre històric”.












